DZIEŃ DLA ZDROWIA
Cele:
– promowanie wśród uczniów zdrowego stylu życia,
– uświadamianie im zagrożeń związanych z używaniem różnych środków odurzających,
– kształtowanie postawy zainteresowań własnym zdrowiem,
– promowanie wiedzy o zdrowym odżywianiu, higienicznym trybie życia,
– uczenie zasad udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej,
– podkreślenie wagi aktywności fizycznej i czynnego wypoczynku na świeżym powietrzu,
– integrowanie środowiska uczniowskiego poprzez wspólną zabawę i zdrowe współzawodnictwo międzyklasowe,
– nauka współdziałania w zespole klasowym,
– nabywanie umiejętności kulturalnego kibicowania swoim koleżankom i kolegom.
Realizatorem programu jest szkolne koło LOP wraz z opiekunem, wychowawcami klas, pedagogiem, nauczycielami wychowania fizycznego, nauczycielami sztuki, przyrody, biologii oraz uczniami klas IV-VIII. Całe przedsięwzięcie opiera się na zorganizowaniu szeregu konkurencji, konkursów wiedzy o tematyce prozdrowotnej wraz z konkurencjami sportowymi. Uczniowie mają możliwość wykazania się umiejętnościami plastycznymi. Dla ubogacenia imprezy uczniowie przygotowują także stanowisko FIT ze zdrową żywnością. Na zakończenie, członkowie koła LOP przygotowują inscenizację z zakresu profilaktyki prozdrowotnej.
„EKOKLASA” - OGÓLNOSZKOLNE WSPÓLZAWODNICTWO EKOLOGICZNE KLAS SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 11 W GRUDZIĄDZU
Cele:
– kształtowanie umiejętności wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu ochrony środowiska i ekologii poprzez udział w selektywnej zbiórce niebezpiecznych odpadów
– propagowanie ekologicznego stylu życia opartego na zasadach zrównoważonego gospodarowania zasobami przyrody,
– rozbudzanie zainteresowań przyrodniczo – ekologicznych,
– popularyzowanie nauk przyrodniczych przez naukę, działanie i zabawę
Organizatorem współzawodnictwa jest szkolne koło LOP. Nad przebiegiem czuwa komisja w składzie: opiekun koła LOP p. Witold Zygadlewicz, p. Iwona Szymańska, p. Aneta Tadrowska. Program skierowany jest do uczniów klas I-VIII i polega na corocznym współzawodnictwie klas o tytuł „EKOKLASY”. Każdego roku przygotowywany jest nowy regulamin, w którym ustalane są 4 zadania konkursowe (dwa nowe i dwa powtarzalne co roku). Ogłoszenie wyników współzawodnictwa oraz wręczenie nagród odbywa się podczas apelu podsumowującego rok szkolny. Puchary i dyplomy są sponsorowane przez kilka instytucji: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu, Nadleśnictwo „Jamy” oraz firmę REMONDIS.
BEZPIECZNY UCZEŃ – PROGRAM PROFILAKTYCZNY
Cele:
– wzrost poczucia bezpieczeństwa uczniów,
– wskazywanie postaw i wzorców godnych naśladowania,
– umiejętność radzenia sobie uczniów w sytuacjach trudnych,
– integracja uczniów, nauczycieli, rodziców społeczności lokalnej,
– kontynuacja działań sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi uczniów,
– nauka i popularyzacja bezpiecznych zachowań,
– promocja zdrowego stylu życia i ograniczenie uzależnień wśród młodzieży,
– poprawa relacji interpersonalnych w grupach rówieśniczych,
– wzrost świadomości dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego,
– przygotowanie alternatywnej oferty zajęć profilaktycznych,
– integracja działań instytucji i organizacji działających na rzecz profilaktyki, w środowiskach dzieci i młodzieży.
Projekt powstał w wyniku współpracy Urzędu Miejskiego: Wydziału Edukacji, Wydziału Spraw Społecznych, Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz jednostek podległych Ratuszowi: Centrum Pomocy Dziecku i Poradnictwa Rodzinnego, Ośrodka Doskonalenia i Doradztwa Zawodowego Nauczycieli, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. W akcję włączą się również Komenda Miejska Policji i Straż Miejska. Głównym celem jest ograniczenie zjawisk patologii społecznych, a w szczególności alkoholizmu, narkomanii oraz ochrona dzieci i młodzieży przed przemocą i innymi zagrożeniami dla ich bezpieczeństwa. Podczas realizacji poszczególnych zajęć z kolejnych bloków tematycznych nauczyciele i uczniowie otrzymują odpowiednie materiały dydaktyczne i informacyjne. Warto dodać, że program „Bezpieczny Uczeń” w swojej konstrukcji zapewnia logiczną kontynuację treści profilaktycznych przez kolejne etapy edukacyjne, co daje bardzo duże prawdopodobieństwo przyjęcia przez uczniów pożądanych społecznie postaw i zachowań, a co za tym idzie pozwoli na ograniczenie zjawisk patologii społecznych.
AUTOCHODZIK – PROGRAM REALIZOWANY PRZEZ STRAŻ MIEJSKĄ
Cele:
– przygotowanie dzieci do samodzielnego i bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym,
– zapoznanie dzieci z różnymi środkami komunikacji i transportu oraz wyjaśnienie ich znaczenia dla życia i bezpieczeństwa ludzi,
– tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu i przestrzeganiu zasad ruchu drogowego w celu bezpieczeństwa własnego i innych,
– poznanie budowy pojazdów,
– poznanie podstawowych elementów drogi i występujących dźwięków ulicznych,
– poznanie zasad bezpiecznego poruszania się pieszych,
– poznawanie podstawowych znaków drogowych,
– poznanie podstawowych zasad ruchu drogowego
Program ten jest przeznaczony dla uczniów klas I-III i pokazuje w praktyce zasady ruchu drogowego i zachowania uczestników ruchu.
AGRESJA I PRZEMOC W SZKOLE – PROGRAM REALIZOWANY PRZEZ STRAŻ MIEJSKĄ
Cele:
– wyjaśnienie pojęć agresja i przemoc,
– omówienie form agresji i przemocy w szkole,
– uświadamianie czym charakteryzuje się agresor i jakie najczęściej przyjmuje postawy i czy można rozpoznać ofiarę przemocy,
– budowanie poczucia własnego bezpieczeństwa oraz zaproponowanie schematów zachowań i przyjmowanie bezpiecznych postaw,
– uświadamianie jak powinnyśmy się zachowywać zarówno w szkole jak i na ulicy, kiedy zetkniemy się z agresją ze strony innych osób,
– szukanie odpowiedzi na pytanie: czy i jak możemy przeciwdziałać zachowaniom agresywnym innych osób
Zajęcia prowadzone są w formie pogadanki, burzy mózgów.
BEZPIECZNE DZIECIŃSTWO – PROGRAM REALIZOWANY PRZEZ STRAŻ MIEJSKĄ
Cele:
– przekazanie uczniom informacji na temat niebezpieczeństw, które grożą w różnych sytuacjach życiowych oraz sposobach ich unikania i reagowania,
– pouczenie na temat bezpiecznego spędzania wolnego czasu podczas przerw lekcyjnych – wykształcenie prawidłowych reakcji na mogące występować zjawiska przemocy, wyłudzania pieniędzy,
– uświadomienie jak należy się zachować w kontakcie z osobą obcą,
– przedstawienie dzieciom informacji o bezpiecznych miejscach zabaw,
– przestrzeganie dzieci przed igraniem z niebezpiecznymi przedmiotami,
– zachęcanie dzieci do bezpiecznych form spędzania wolnego czasu.
Program adresowany jest uczniów klas I-IV. Zajęcia prowadzone są w formie mini wykładu, pytań i odpowiedzi oraz burzy mózgów.
BEZPIECZNY INTERNET – PROGRAM REALIZOWANY PRZEZ STRAŻ MIEJSKĄ
Cele:
– budowanie podstawowych zasad bezpieczeństwa,
– uświadomienie dzieciom jak bezpiecznie mogą czatować,
– budowanie wśród uczniów poczucia odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo,
– uświadomienie uczniom, jakie powinni przyjmować postawy gdy ktoś za pośrednictwem Internetu namawia ich np. do spotkania,
– uświadomienie uczniom, jak chronić się w Internecie
Program ten adresowany jest dla klas IV-VI. Metodami realizacji programu są pogadanka, burza mózgów, praca w grupach, warsztaty
UZALEŻNIENIOM NIE – PROGRAM REALIZOWANY PRZEZ STRAŻ MIEJSKĄ
Cele:
– uświadomienie czym jest uzależnienie oraz środek psychoaktywny,
– ćwiczenia w kształtowaniu postawy asertywnej,
– uświadomienie młodzieży, jaka grupa osób jest najbardziej narażona na kontakt ze środkami uzależniającymi,
– uzmysłowienie uczniom, w jaki sposób można się uzależnić i jakie mogą być tego następstwa,
– zwrócenie uwagi na podejmowanie kroki w przypadku zauważenia, że ktoś ze znajomych zaczyna stosować środki psychoaktywne,
– budowanie zdrowego stylu życia
Program przeznaczony jest dla młodzieży klas VII i VIII. Formami pracy są pogadanka i burza mózgów.
MIĘDZY NAMI KOBIETKAMI – PROGRAM EDUKACYJNY O DOJRZEWANIU
Cele:
– zdobycie określonej wiedzy i lepsze zrozumienie przemian fizycznych i emocjonalnych
zachodzących w okresie dojrzewania,
– przyswojenie prawidłowej terminologii dotyczącej części ciała, dorastania i rozwoju,
– zaakceptowanie siebie i złagodzenie stresów związanych z dorastaniem
– uświadomienie sobie, że wraz z dojrzewaniem wzrasta odpowiedzialność za dbałość
o swoje ciało i postępowanie.
Nasza placówka od kilku lat uczestniczy w programie „Między nami kobietkami”.
Program przeznaczony jest dla dziewcząt klas szóstych i stanowi wsparcie dla realizacji celów edukacyjnych na przedmiocie przyroda. Program stworzono przy współpracy recenzentów MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ, ginekologów i psychologów. Jest on wpisany na listę środków dydaktycznych zalecanych przez MEN do użytku szkolnego. Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowaną Prelegentkę Działu Profilaktyki i Edukacji Procter & Gamble. Uczestniczki programu otrzymały specjalne zestawy edukacyjne. Program od ponad 10 lat funkcjonuje w całej Polsce.