PROCEDURA KONTAKTÓW Z RODZICAMI
I. CELE PROCEDUR
1. Ułatwianie wzajemnych kontaktów oraz nadanie im statusu programowej działalności szkoły.
2. Przekazywanie bieżącej informacji rodzicom (prawnym opiekunom) o postępach i problemach dziecka.
3. Udzielanie wskazówek w zakresie sposobów postępowania rodzica wobec problemów dziecka.
4. Inicjowanie nawiązywania kontaktów z rodzicami i zachęcenie ich do wyrażania opinii na temat jakości pracy szkoły.
5. Tworzenie atmosfery sprzyjającej współpracy, wzajemnego zaufania.
6. Realizowanie jednolitego systemu pracy z rodzicami, nadającego jej właściwą rangę.
II. ZAKRES PROCEDURY
Procedura swym zakresem obejmuje wszystkich nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Grudziądzu oraz rodziców (prawnych opiekunów) uczniów szkoły. Miejscem kontaktów rodziców (prawnych opiekunów) z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów, pedagogiem szkolnym i dyrektorem jest wyłącznie szkoła. Szkoła nie udziela informacji o dziecku telefonicznie lub mailowo.
III. ZAKRES WSPÓŁPRACY
1. Szeroko rozumianych informacji o dziecku udzielają wyłącznie wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szkolny, dyrektor, wicedyrektor szkoły.
2. Informacje o dziecku przekazywane są wyłącznie rodzicom, prawnym opiekunom. W uzasadnionych wypadkach( np. wyjazd za granicę rodziców, prawnych opiekunów), na podstawie pisemnego upoważnienia przekazywane mogą być informacje tylko osobom upoważnionym. Rodzice, prawni opiekunowie muszą wcześniej powiadomić o takiej sytuacji wychowawcę oraz przekazać upoważnienie.
3. Kontakty rodziców z nauczycielami odbywają się według harmonogramu przedstawionego na wrześniowym spotkaniu z rodzicami.
4. Spotkania odbywają się w formach:
• zebrań ogólnych z rodzicami,
• zebrań ogólnych z rodzicami i zaproszonymi specjalistami,
• zebrań klasowych z rodzicami,
• zebrań klasowych z rodzicami w obecności uczniów,
• indywidualnych konsultacji rodziców z wychowawcami, nauczycielami przedmiotów, pedagogiem,
• innych spotkań wynikających z planu pracy szkoły.
5. Rodzice uczniów szkoły mają możliwość dodatkowego kontaktu z nauczycielami w przypadkach uzasadnionych losowo, jednak po uprzednim uzgodnieniu takiego spotkania z nauczycielem (poprzez telefon do szkoły lub e-dziennik).
6. W żadnym przypadku nauczyciel nie udziela informacji rodzicom w trakcie prowadzonych przez siebie zajęć szkolnych (w tym również dyżurów podczas przerw).
7. Miejscem kontaktów nauczycieli i rodziców na terenie szkoły są gabinety lekcyjne lub pokój nauczycielski-w czasie konsultacji. Miejscem kontaktów dyrektora szkoły i wicedyrektora są gabinety dyrektora i wicedyrektora.
8. Terminy spotkań z rodzicami ustalone są w harmonogramie zebrań z rodzicami przedstawionym nauczycielom i rodzicom na początku roku szkolnego.
9. Obecność rodzica na zebraniach jest obowiązkowa.
10. W sytuacjach uzasadnionych wychowawczo, szkoła wzywa rodziców poza ustalonymi terminami.
11. Wychowawca w nagłych sytuacjach może skontaktować się z rodzicami telefonicznie lub poprzez e-dziennik.
12. Wychowawca klasy utrzymuje kontakt z rodzicami w formach:
• zebrań z rodzicami,
• pisemnych lub ustnych informacji o postępach w nauce i zachowaniu uczniów,
• kontakt poprzez e-dziennik,
• indywidualnych spotkań z rodzicami na terenie szkoły, po uprzednim uzgodnieniu terminu,
• cotygodniowych konsultacjach.
Corocznym obowiązkiem wychowawcy klasy w trakcie zebrań klasowych jest zapoznanie rodziców z:
• statutem szkoły,
• programem wychowawczym szkoły,
• programem profilaktyki szkoły,
• planem wychowawczym klasy,
• Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania ,
• kryteriami ocen z zachowania,
• postępami edukacyjnymi i wychowawczymi uczniów,
• informacjami bieżącymi dotyczącymi funkcjonowania klasy i szkoły.
13. Podczas spotkań klasowych z rodzicami wychowawca zobowiązany jest uwzględnić następujące zasady:
• najtrudniejsze sprawy dotyczące ucznia należy omawiać szczerze, ale w indywidualnej rozmowie z rodzicami,
• największą uwagę należy przywiązywać do spraw opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych ,
• najważniejszym składnikiem informacji o wynikach w nauce mają być poczynione postępy oraz wskazanie, w porozumieniu z nauczycielami przedmiotów, treści niezbędnych do ich uzupełnienia,
• z rodzicami rozmawiać należy po partnersku, z troską i życzliwością,
• udzielać konkretnych rad co do przezwyciężania określonych trudności lub wskazywać osoby, instytucje, które to uczynią.
14. W trakcie zebrań klasowych nie wskazane jest:
• dokonywanie tylko negatywnych ocen zespołu uczniowskiego,
• publicznego czytania ocen,
• używanie nazwisk przy przykładach negatywnych,
• podważania hierarchii wartości wyznawanych przez rodziców.
15. Aktywizowanie i motywowanie rodziców do współpracy ze szkołą odbywa się poprzez:
• wspólne rozwiązywanie problemów klasowych,
• pomoc w organizacji imprez klasowych,
• udział rodziców w takich formach pracy szkoły, jak: wycieczki, lekcje otwarte, festyny rodzinne, przegląd twórczości uczniowskiej, itp.,
• uhonorowanie przez dyrekcję szkoły aktywnie działających rodziców listami gratulacyjnymi wręczanymi na apelu kończącym rok szkolny,
• wspólne dbanie o estetykę pomieszczeń klasy,
• pomoc przy wykonywaniu prac na rzecz szkoły, klasy.
16. Sekretarz Klasowej Rady Rodziców odpowiedzialny jest za sporządzenie notatki w zeszycie o przekazywanych informacjach na zebrania z rodzicami. Rodzice obecni na zebraniu podpisują listę obecności.
17. Pedagog szkolny zobowiązany jest do:
• przeprowadzenia, z udziałem przedstawicieli instytucji zajmujących się wychowaniem lub wspomagających szkołę, warsztatów dla rodziców (w miarę potrzeb zgłaszanych przez wychowawców klas, nauczycieli, dyrektora szkoły),
• wspierania rodziców uczniów mających kłopoty z nauką oraz wywodzących się ze środowisk zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
• wspomagania wychowawców w zbieraniu informacji o problemach uczniów,
• zapoznawania rodziców z ofertą szkół ponadgimnazjalnych.
18. Dyrektor szkoły w szczególności:
• współpracuje z Radą Rodziców wg przyjętego harmonogramu,
• udziela pomocy wychowawcom w kontaktach z rodzicami, którzy nieregularnie uczestniczą w zebraniach,
• przygotowuje oraz przeprowadza zebrania ogólne dla rodziców wg przyjętego harmonogramu.
19. Wyklucza się następujące zachowania rodziców:
• uzyskiwanie informacji o uczniu od nauczycieli na ulicy, mailowo, smsem
• przeszkadzanie w czasie lekcji,
• telefonowanie pod prywatny numer nauczyciela bez jego zgody,
• zajmowanie przerw nauczycielowi dyżurującemu.
• zasięganie informacji o uczniu u pracowników niepedagogicznych szkoły.
20. Dopuszcza się w uzasadnionych przypadkach podyktowanych np. chorobą dziecka lub opinią/orzeczeniem Poradni tzw. szybkie powiadamiania rodzica telefonicznie lub smsem w celu zapobiegania sytuacji kryzysowej.
21. Wszystkie uwagi i wnioski dotyczące pracy szkoły rodzice kierują kolejno do:
• nauczyciela danego przedmiotu,
• wychowawcy klasy,
• dyrektora i wicedyrektora szkoły,
• Rady Pedagogicznej,
• organu nadzorującego szkołę,
• organu prowadzącego szkołę.
IV. DOKUMENTOWANIE WSPÓŁPRACY:
1. Odnotowanie obecności rodziców w zeszycie zebrań klasowych.
2. Krótka notatka o temacie rozmowy w e-dzienniku.